tirsdag 14. desember 2010

Julekake-sjakkruter

Min snille lillebror er kjempeflink å lage sjakkruter☺
Og det snille er jo at han hugsa på å lage ekstra slik at eg får også☺


Ei krukke frå Ikea full i sjakkruter,
sett ilag med ei krukke med sjølpynta fyrstikkesker og eit norgesglass med lys oppå bestikkassa på kjøkkenet.


Her er oppskrift på sjakkruter,
denne er henta frå Julesiden 


Sjakkruter (kjeks)

300 g hvetemel
60 g sukker
1 ts vaniljesukker
200 g smør (romtemperert)

Når deigen er ferdig, kan den med fordel hvile 30 min. i kjøleskap.
Bland det tørre, og smuldre inn smøret. Bruk hendene slik at varmen fra dem får smøret til å blande seg med de øvrige ingrediensene. Fortsett å arbeide med deigen til den blir fin og smidig, og uten klumper. Del deigen i to. Den ene delen blandes så med 1 - 2 ss kakao.
Del hver av de to deigen i to, rulle de fire delen til stenger (ca 2 cm i diameter).
Legg en hvit og en brun del ved siden av hverandre og klem dem forsiktig mot hverandre, legg deretter de andre to oppå i motsatt rekefølge og klem dem forsiktig fast. Nå vil de tilsammen danner en stang med sjakkrutemønster.
Kutt stangen opp i ca 3-4 mm tykke skiver.

Stekes på 180°C i 10 min, midt i ovnen.


So då er ein sort vertfall på plass☺
Tusen takk broren☺

Vi hadde ein koseleg kveld med lussekatte baking og gløgg hos snille naboar igår☺
Prinsessa måtte få med seg ein lussekatt på skulen idag☺

Med ei julekake i hus og godt i gang med julegåve innpakking føler eg meg litt nærmare målet☺
....håpe bere dei pakkane eg plutseleg fann ut eg skulle bestille på nett i helga kjem i posten snart slik at eg kanskje rekk sende pakken 16 desember....

No skal eg fyre i ovnen og kose meg med frukost og reprisen av GMN☺

Ha ein fin dag alle sammen☺

Klem




8 kommentarer:

Anette (Hvit Romantikk) sa...

Sjakkruter er kjempegodt, blir det her til jul også. :)

Ønsker deg en god og fin dag. ♥

Stor klem fra Anette ♥

Anonym sa...

Heldige deg som har en så snill lillebror. Her i huset er det jeg som må "brødfø" familien med julekaker. Brodern må ha krumkaker, sistern Delfiake, og farmor litt av alt jeg lager. Blir litt å holde styr på men hyggelig er det jo å gi dem noe de setter pris på:)
Håper du har en fin førjulstid.
Klem fra meg!

nr14 sa...

hm, bytte lillebror?? hehe, kjempekjekt at han har bakt litt til deg også. Dekorative på glass er de også.

Makne glass står på kjøkkenbenken min også...praktiske de der:)

Kos deg videre i førjulstiden:)

Tove sa...

Så heldig du er da...
Nyt dagen
Klem Tove

Franske drømmer sa...

Det er broren sin, det! ♥
Har aldri hørt om det jeg, men det ser jo ikke så verst ut ;)

Håper dere koste dere igår, og har en flott dag!

Klemmer

Maias Fabelaktige Verden sa...

Så snill broren din er :-) Heldige deg! De så helt herlige ut!

Kose deg masse!
Klem klem

Li/Småtingene sa...

Så snill lillebror du har! Ta godt vare på han ;-)

Har lillebror jeg også, men han bor hundre mil unna... Så ingen kakeoverrekkelse der...

Kos deg med kakene!
Ha en fin tirsdagskveld!
:-)

Villevinkel sa...

Flink bror du har :-)
Å så dekorativt det ble når de kom på glass!!

Klem